استجابت دعا و تاثیر آن در زندگی


استجابت دعا و تاثیر آن در زندگی

 

در این مقاله قصد داریم تا روش هایی که می توانید دعای خود را استجابت برسانید حرف بزنیم و دعایتان استجاب شود ، تاثیر دعا در زندگی خیلی مهم است با دعای خوب می تونید زندگی خود را بیمه کنید با ما همراه باشید تا زمان هایی که به استجابت دعا کمک میکند صحبت کنیم و روش هایی را برای مستجب شدن دعا را بیان کنیم .

doa-nazdoone-com

در زیر به روش ها و زمان هایی که باعث مستجاب شدن زودتر دعا می شود اشاره ای میکنیم با نازدونه همراه شما هستیم

بهترین زمان های استجابت دعا

زمان زايل شدن آفتاب از دائره نصف النّهار است، و ديگرى نزد شنيدن اذان براى هر نماز، و ديگرى ساعت اوّل از روز جمعه، و ديگرى ساعت آخر از روز جمعه، و ديگرى سه يك آخر از همه شبها كه آن را وقت سحر گويند، و ديگرى تمام شب جمعه، و ديگرى وقت آمدن باران، و ديگرى بعد از هر نماز واجب، و ديگرى بعد از نماز شام هر گاه به سجده رود، و ديگرى در وقت گريه و تضرع و زارى، و ديگرى وقتى كه آفتاب به قدر يك نيزه مانده باشد كه به وقت ظهر رسد در هر روز.
ابن طاوس گويد كه: بعضى از اين اوقات روايت دارد و بعضى از اينها به تجربه رسيده است.
و از جمله شرائط دعا كردن آن است كه اوّل ابتدا به حمد و ستايش خداى تعالى و صلوات بر محمّد و بر آل او عليهم السلام كند پس آنگاه حاجت خود را نام برده، از جناب اقدس الهى درخواست نمايد.
و ديگر آنكه خواننده دعا بايد كه بداند كه دعا كردن و زارى نمودن در خلوت و پنهانى بهتر از دعاى بلند و آشكار و در ميان مردمان است.
و از جمله صفات دعاكننده آن است كه دل او از ياد آوردن خداى تعالى و نعمتهاى دنيوى و اخروى او و از ترس عقوبتها و عذابهاى دنيوى و اخروى غافل نباشد و به فكرها و خيالات نامشروع و وسوسه‏هاى شيطانى مشغول نگردد.
مهج الدعوات و منهج العنايات، علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن طاووس الحسيني.

 

روش هایی که برای مستجاب شدن دعا کمک می کند

اگر ديدى اجابت دعايت به تاخیر افتاد، سزاوار است كه به قضاى الهي راضى باشى و آن را حمل بر خیر كنى . و بدانى كه حتما آن حالى كه فعلا عین صلاح تو است ، چون تنها در اين صورت است كه به درجه عالى ، تفويض و واگذار كردن كارها به ذات اقدس الهي خواهى رسید. در اين مورد از رسول خدا – صلى الله علیه وآله و سلم – روايت شده كه فرمود:
* لا تسخطوا نعم الله ، و لا حوا على الله ، و اذا ابتلى احدكم فى رزقه و معیشه فلا يحدثن شیئا يساله فى ذلك حتفه و هلاكه ولكن لیقل :
اللهم بجاه محمد واله الطیبین ان كان ما كرهته من امرى هذا خیرا لى و افضل فى دينى فصبرنى علیه و قونى على احتماله و نشطنى بثقله ، و ان كان خلاف ذلك خیرا فجد على به و رضنى بقصائك على كل حال فلك الحمد .
يعنى : از نعمت هاى الهى بدتان نیايد و فكر نكرده از خدا چیزى طلب نكنید.
و اگر بلائى در روزى و زندگانى يكى از شما پديدار شد، مبادا چیز ديگرى از خدا طلب كند چون شايد آن چیز جديد، موجب مرگ و نابودى او شود، بلكه اينگونه بگويد:
بار خدايا! تو را به جاه و جلال محمد و آلش – صلى الله علیه وآله و سلم – قسمت مى دهم ! اگر اين مسئله اى كه مرا ناراحت كرده ، برايم خیر است ، مرا نسبت بدان صبور گردان و نه تنها قوت بر تحملش عنايت كن ، بلكه مرا نسبت بدان با نشاط نیز بگردان . اما اگر خلاف آن برايم خیر است ، پس همان (خلاف) را به من ببخش . به هر حال مرا نسبت به قضاى خود، راضى گردان كه تنها تو سزاوار ستايشى .
و آنچه كه از امام صادق – علیه السلام – روايت شده نیز همين معنا را مى رساند كه : خداى متعال به موسى بن عمران – علیه السلام – اينگونه وحى كرد:
*  يا موسى ما خلقت احب الى من عبدى المومن ، و انى انما ابتلیته لما هو خیر له ، و اعافیه لما هو خیر له ، و انا اعلم بما يصلح عبدى علیه ، فلیصبر على بلائى ، و لیشكر على نعمائى ، اثبته فى الصديقین عندى اذا عمل برضائى و اطاع امرى .
يعنى : اى موسى ! احدى را محبوبتر از بنده مومنم خلق نكردم و اگر او را مبتلا بر بلايى مى سازم يا از آن معافش مى دارم ، حتما به خیر و صلاح اوست ؛ چون من صلاح او را بهتر مى دانم . پس در موارد بلا، سزاوار است صابر و در موارد نعمت ، شاكر باشد تا او را نزد خود جزء صديقین قرار بدهم . و اين وقتى است كه مطابق رضاى من عمل كند و فرمان مرا اطاعت نمايد .
*  يا عبادى اطیعونى فیما امرتكم به ولا تعلمونى بما يصلحكم فانى اعلم به ولا علیكم بمصالحكم .
يعنى : اى بندگان من ! هر فرمانى كه دادم اطاعتش كنید، مبادا بخواهيد مصالح خود را به من بیاموزيد؛ چون من خود بهتر از شما مى دانم و بخیل هم نیستم (تا بگويند مصلحت ما را مى داند و نمى دهد) .
و از رسول خدا – صلى الله علیه وآله و سلم – روايت شده است كه فرمود:
*  يا عباد الله ، انتم كالمرضى ، و رب العالمین كالطبیب ، فصلاح المرضى بمايعلمه الطبیب و يدبره لا فیما يشتهيه المريض و يفتر حه ، الا فسلموا الله امره تكونوا من الفائزين .
يعنى : اى بندگان خدا! شما همانند مريض هستید و پروردگار عالمین همانند طبیب است و صلاح مريض در آن چیزى است كه طیب آن را مى آموزند و عاقبت انديشى مى كند، نه در اشتهاى مريض و خواسته هاي بى جايش ، پس تسلیم فرمان حق باشید تا رستگار و پیروز گرديد .
از امام صادق – علیه السلام – نیز آمده است :
* عجبت للمرء المسلم لا يفضى الله بقضائه الا كان خیراله ، ان قرض بالمقاريض كان خیرا اله ، و ان ملك مشارق الارض و مغاربها كان خیرا له .
يعنى : حالات مرد مسلمان موجب شگفتى است ، هر حكمى كه ذات اقدس الهي در مورد او جارى كند براى او خیر مى باشد، اگر با قیچى قطعه قطعه گردد خیر اوست كما اينكه اگر مالك شرق و غرب عالم گردد نیز، براى وا خیر خواهد بود .
و از آن حضرت است كه خداوند متعال مى فرمايد:
*  لیحذر عبدى الذى يستبطى ء رزقى ان اغضب فا فتح علیه بابا من الدنیا .
يعنى : آن بنده اى كه گمان مى كند من روزى خود را دير به او مى رسانم ، بايد خود را از غضب من نگه دارد (و چنین گمانى را بر طرف نمايد) كه مبادا( در اثر همين خیالش ) بابى از دنیا را بر او بگشايم .
و از جمله سخنانى كه ذات اقدس الهي بر داوود نبى – علیه السلام – وحى فرستاد اين است كه :
* من انقطع الى كیفته و من سالنى اعطینه و من دعانى اجبته . يعنى : هر كس به من روى كند و از غیر من قطع امید بنمايد، او را كفايت مى كنم (و كارهايش را بر عهده مى گیرم و به انجام مى رسانم ) هر كه از من درخواست كند به او عطا خواهم كرد و هر كه مرا بخواند، جوابش را خواهم داد .
*  و انما اوخر دعوته و هي معلقه و قد استجبتها له حتى يتم قضائى فاذا تم قضائى انفذت ما سال .
يعنى : و اگر دعاى اجابت شده او را معلق مى گذارم و آن را به تاخیر مى اندازم به خاطر اين است كه حكم و قضاى من به درجه اتمام و اكمال برسد (و تمام مصالح آن فراهم گردد) و وقتى به اين درجه رسید، درخواستش را انجام خواهم داد .
* قل للمظلوم : انما اوخر دعوتك و قد استجبتها لك على من ظلمك حتى يتم قضائى لك على من ظلمك لظروب كثیره غابت عنك و انا احكم الحاكمین .
يعنى : اى داود! به مظلوم بگو: اگر من دعاى مستجاب شده ات علیه كسى كه به تو ظلم روا داشته را به تاخیر مى اندازم ، به خاطر كامل شدن قضا و فراهم آمدن جهات مصلحت آن است ، اين جهات بسیار زياد بوده ، تو آن را نمى دانى ولى من احكم الحاكمین هستم ( دستوراتم بى پايه و بى سابقه نیست بلكه استوارترين احكام از من صادر مى شود .
آیین بندگى و نیایش ( ترجمه ى عدة الداعى) حسین غفارى ساروى. جمال السالكین شیخ احمد بن فهد حلى (قدس سره الشريف).

پاسخ دهید